Skip til hoved indholdet

Grupper

Du bliver tilknyttet en gruppe med andre unge, når du starter på VUK. I gruppen er der andre med samme diagnose eller funktionsniveau som dig selv. Læs om de forskellige grupper på STU.

Grupper

Gruppe A

Denne gruppe er for unge med multiple funktionsnedsættelser og/eller massive indlæringsvanskeligheder.

Undervisningen tager udgangspunkt i:

  • almen dannelse
  • socialisering
  • selvstændighed
  • samspil
  • sanseintegration
  • relationsarbejde
  • medindflydelse på egen livssituation.

Som oftest er der brug for alternativ kommunikation, da talesproget ikke er den primære kommunikationsform for det unge menneske. Der benyttes billedkommunikation/udpegning, øjenstyring, tegn-til-tale, mimik, gestik og kropssprog. Dette er både digitalt og analogt.

Formål og beskrivelse

For elever i gruppe A vil den enkelte elevs skema blive sammensat ud fra elevens muligheder og behov.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen. Herefter sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Boglig, individuelt tilrettelagt undervisning
  • Sansestimuli/sanseintegration
  • Seksualundervisning/Uge sex
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture, fysisk træning i walker osv.)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Alternativ kommunikation (ASK)
  • Sansekøkken
  • Musikterapi/musik/morgensang
  • Svømning
  • Dialogisk læsning
  • Pædagogisk massage
  • Værksted

Gruppe A

Denne gruppe er for unge med multiple funktionsnedsættelser og/eller massive indlæringsvanskeligheder.

Undervisningen tager udgangspunkt i:

  • almen dannelse
  • socialisering
  • selvstændighed
  • samspil
  • sanseintegration
  • relationsarbejde
  • medindflydelse på egen livssituation.

Som oftest er der brug for alternativ kommunikation, da talesproget ikke er den primære kommunikationsform for det unge menneske. Der benyttes billedkommunikation/udpegning, øjenstyring, tegn-til-tale, mimik, gestik og kropssprog. Dette er både digitalt og analogt.

Formål og beskrivelse

For elever i gruppe A vil den enkelte elevs skema blive sammensat ud fra elevens muligheder og behov.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen. Herefter sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Boglig, individuelt tilrettelagt undervisning
  • Sansestimuli/sanseintegration
  • Seksualundervisning/Uge sex
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture, fysisk træning i walker osv.)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Alternativ kommunikation (ASK)
  • Sansekøkken
  • Musikterapi/musik/morgensang
  • Svømning
  • Dialogisk læsning
  • Pædagogisk massage
  • Værksted

Gruppe BC

Denne gruppe er for unge med massive indlæringsvanskeligheder og/eller adfærdsproblematikker. Ofte er der flere diagnoser i spil, og eleverne kan også have fysiske funktionsnedsættelser.

Der er fokus på:

  • kommunikation – også alternativ supplerende kommunikation
  • samspil
  • sociale spilleregler
  • praktiske færdigheder. 

Målet er, at eleverne skal opnå så megen selvstændighed i eget liv som muligt. Undervisningen er præget af en høj grad af struktur, forudsigelighed og indlæring af nye rutiner i trygge rammer samt hjælp og støtte til at indgå i sociale fællesskaber.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i specialpædagogiske (ungdoms)miljøer. 

Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret om fremtiden og eventuelle beskæftigelses- og aktivitetsmuligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette. 

I gruppe BC har alle elever en primær og en sekundær kontaktperson. Den primære kontaktperson er ansvarlig for at udfærdige et struktureret skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

På VUK trænes og afdækkes elevens arbejdsmæssige kompetencer. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker, hvis det er muligt. Ligeledes tilbydes undervisning i matematik, dansk og eventuelt engelsk på individuelt tilpasset niveau.

Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes. Fag på tværs er med til at udvikle eleven personligt og socialt samt sikre, at de overordnede mål med STU’en opnås.

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • UV (matematik, engelsk og dansk)
  • Samfundsfag/almen viden/nyheder
  • Social træning
  • Krop og følelser
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)


Fag på tværs

  • Svømning
  • Musik, samspil og terapi
  • Pædagogisk massage
  • Hjemkundskab

Gruppe BC

Denne gruppe er for unge med massive indlæringsvanskeligheder og/eller adfærdsproblematikker. Ofte er der flere diagnoser i spil, og eleverne kan også have fysiske funktionsnedsættelser.

Der er fokus på:

  • kommunikation – også alternativ supplerende kommunikation
  • samspil
  • sociale spilleregler
  • praktiske færdigheder. 

Målet er, at eleverne skal opnå så megen selvstændighed i eget liv som muligt. Undervisningen er præget af en høj grad af struktur, forudsigelighed og indlæring af nye rutiner i trygge rammer samt hjælp og støtte til at indgå i sociale fællesskaber.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i specialpædagogiske (ungdoms)miljøer. 

Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret om fremtiden og eventuelle beskæftigelses- og aktivitetsmuligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette. 

I gruppe BC har alle elever en primær og en sekundær kontaktperson. Den primære kontaktperson er ansvarlig for at udfærdige et struktureret skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

På VUK trænes og afdækkes elevens arbejdsmæssige kompetencer. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker, hvis det er muligt. Ligeledes tilbydes undervisning i matematik, dansk og eventuelt engelsk på individuelt tilpasset niveau.

Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes. Fag på tværs er med til at udvikle eleven personligt og socialt samt sikre, at de overordnede mål med STU’en opnås.

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • UV (matematik, engelsk og dansk)
  • Samfundsfag/almen viden/nyheder
  • Social træning
  • Krop og følelser
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)


Fag på tværs

  • Svømning
  • Musik, samspil og terapi
  • Pædagogisk massage
  • Hjemkundskab

Gruppe Q

Den gruppe er primært for unge med sårbarhedsproblematikker som for eksempel angst, depression og fraværsudfordringer. Eleverne er fortrinsvis kognitivt velfungerende, men kan dog have let nedsat IQ. En stor del af eleverne har flere diagnoser såsom ADHD/ADD og autismespektrumforstyrrelser.

Fokus er på at:

  • styrke den unges selvtillid/selvværd
  • opnå høj grad af selvforståelse
  • tilegne sig hensigtsmæssige mestringsstrategier.

Formålet er, at den unge kan tage styringen i eget liv, herunder en individuel afklaring af uddannelses- og jobpotentialer, hvorfor brobygning og praktikker også er en del af undervisningen i gruppe Q.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i specialpædagogiske (ungdoms)miljøer.
Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret i forhold til fremtiden og eventuelle beskæftigelses- og aktivitetsmuligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette.

På VUK har alle elever en kontaktperson. Kontaktpersonen er ansvarlig for at udfærdige et struktureret skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år. Skemaet skal i løbet af de tre år også indeholde de obligatoriske fag, der er i STU’en på VUK.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Det er obligatorisk, at eleven skal have fag, som er beskæftigelsesrettede såvel som uddannelsesrettede i løbet af de tre år. I de beskæftigelsesrettede fag trænes det at gå på arbejde samtidigt med, at elevens arbejdsmæssige kompetencer afdækkes. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker.

I de uddannelsesrettede fag tilbydes undervisning i matematik og dansk fra 0.-10. klasse. Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes.
Der tilbydes desuden enkeltfagsundervisning på FVU/AVU- og HF-niveau i samarbejde med blandt andre HF&VUC Nord og Nørresundby Gymnasium.

Fagoversigt

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Samtaler med kontaktperson
  • Seksualundervisning
  • Mental styrketræning og brainbreaks
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Værksted

Uddannelsesrettede fag

  • UV (matematik, engelsk, dansk og samfundsviden)
  • Enkeltfag ved ekstern aktør (studiestøtte)

Beskæftigelsesrettede fag 

  • Kreativ
  • Uddannelse & beskæftigelse
  • Praktik i ekstern virksomhed
  • Arbejdstræning internt på VUK (for eksempel kantine eller ved teknisk serviceleder, som pædagogmedhjælper, i kreativ og så videre)
  • Støtte til teori til kørekort
  • Tilbud om deltagelse i fyraftensmøde med relevante uddannelsesinstitutioner og UU

Gruppe Q

Den gruppe er primært for unge med sårbarhedsproblematikker som for eksempel angst, depression og fraværsudfordringer. Eleverne er fortrinsvis kognitivt velfungerende, men kan dog have let nedsat IQ. En stor del af eleverne har flere diagnoser såsom ADHD/ADD og autismespektrumforstyrrelser.

Fokus er på at:

  • styrke den unges selvtillid/selvværd
  • opnå høj grad af selvforståelse
  • tilegne sig hensigtsmæssige mestringsstrategier.

Formålet er, at den unge kan tage styringen i eget liv, herunder en individuel afklaring af uddannelses- og jobpotentialer, hvorfor brobygning og praktikker også er en del af undervisningen i gruppe Q.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i specialpædagogiske (ungdoms)miljøer.
Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret i forhold til fremtiden og eventuelle beskæftigelses- og aktivitetsmuligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette.

På VUK har alle elever en kontaktperson. Kontaktpersonen er ansvarlig for at udfærdige et struktureret skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år. Skemaet skal i løbet af de tre år også indeholde de obligatoriske fag, der er i STU’en på VUK.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Det er obligatorisk, at eleven skal have fag, som er beskæftigelsesrettede såvel som uddannelsesrettede i løbet af de tre år. I de beskæftigelsesrettede fag trænes det at gå på arbejde samtidigt med, at elevens arbejdsmæssige kompetencer afdækkes. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker.

I de uddannelsesrettede fag tilbydes undervisning i matematik og dansk fra 0.-10. klasse. Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes.
Der tilbydes desuden enkeltfagsundervisning på FVU/AVU- og HF-niveau i samarbejde med blandt andre HF&VUC Nord og Nørresundby Gymnasium.

Fagoversigt

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Samtaler med kontaktperson
  • Seksualundervisning
  • Mental styrketræning og brainbreaks
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)
  • Værksted

Uddannelsesrettede fag

  • UV (matematik, engelsk, dansk og samfundsviden)
  • Enkeltfag ved ekstern aktør (studiestøtte)

Beskæftigelsesrettede fag 

  • Kreativ
  • Uddannelse & beskæftigelse
  • Praktik i ekstern virksomhed
  • Arbejdstræning internt på VUK (for eksempel kantine eller ved teknisk serviceleder, som pædagogmedhjælper, i kreativ og så videre)
  • Støtte til teori til kørekort
  • Tilbud om deltagelse i fyraftensmøde med relevante uddannelsesinstitutioner og UU

Gruppe UX

Den gruppe er for unge med autismespektrumforstyrrelser, ADHD/ADD og generelle indlæringsvanskeligheder - herunder også elever med fysiske handicaps.

Undervisningen har fokus på, at eleverne opnår så selvstændig en tilværelse som muligt, med udgangspunkt i udvikling af boglige samt praktiske færdigheder i en individuelt tilrettelagt plan. Der arbejdes med ADL (Almindelig Daglig Livsførelse), inklusion og vejen ind i et socialt ungdomsliv. Der er ligeledes stort fokus på afklaring af fremtidsmuligheder. Derfor er en del af undervisningen interne og eksterne praktikker og eventuelt brobygning til andre uddannelser.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i et ungdomsfællesskab, hvor specialundervisning samt socialpædagogisk støtte er i fokus.

Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret i forhold til beskæftigelses- og uddannelsesrettede muligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette.

På VUK har alle elever en kontaktperson. Kontaktpersonen er ansvarlig for at udfærdige et skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år. Skemaet skal i løbet af de tre år også indeholde de obligatoriske fag, der er i STU’en på VUK.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Det er obligatorisk, at eleven skal have fag, som er beskæftigelsesrettede såvel som uddannelsesrettede i løbet af de tre år.

I de beskæftigelsesrettede fag trænes det at gå på arbejde samtidigt med, at elevens arbejdsmæssige kompetencer afdækkes. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker.
I de uddannelsesrettede fag tilbydes undervisning i matematik og dansk fra 0.-10. klasse. Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes.

Der tilbydes desuden enkeltfagsundervisning på FVU/AVU- og HF-niveau i samarbejde med blandt andre HF&VUC Nord og Nørresundby Gymnasium.

Fagoversigt

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Samtaler med kontaktperson
  • Seksualundervisning
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)

Uddannelsesrettede fag

  • UV (matematik, engelsk, dansk, samfundsfag, biologi, historie)
  • Enkeltfag ved ekstern aktør (studiestøtte)
  • Kurser (for eksempel hygiejnecertifikat)

Beskæftigelsesrettede fag

  • Uddannelse & beskæftigelse (obligatorisk)
  • Praktik i ekstern virksomhed (obligatorisk)
  • Arbejdstræning internt på VUK (for eksempel kantine eller ved teknisk serviceleder)
  • Støtte til teori til kørekort
  • Pedelhold

Valgfag

  • Friluftsliv (sæson)
  • Musik
  • Værksted
  • Kreativ

Gruppe UX

Den gruppe er for unge med autismespektrumforstyrrelser, ADHD/ADD og generelle indlæringsvanskeligheder - herunder også elever med fysiske handicaps.

Undervisningen har fokus på, at eleverne opnår så selvstændig en tilværelse som muligt, med udgangspunkt i udvikling af boglige samt praktiske færdigheder i en individuelt tilrettelagt plan. Der arbejdes med ADL (Almindelig Daglig Livsførelse), inklusion og vejen ind i et socialt ungdomsliv. Der er ligeledes stort fokus på afklaring af fremtidsmuligheder. Derfor er en del af undervisningen interne og eksterne praktikker og eventuelt brobygning til andre uddannelser.

Formål og beskrivelse

Formålet med STU er, at unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. STU på VUK-Aalborg forløber i et ungdomsfællesskab, hvor specialundervisning samt socialpædagogisk støtte er i fokus.

Uddannelsen skal udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer. I løbet af de tre år bliver eleverne afklaret i forhold til beskæftigelses- og uddannelsesrettede muligheder efter STU’en. Eleverne vil afslutningsvis modtage et kompetencepapir, der beskriver dette.

På VUK har alle elever en kontaktperson. Kontaktpersonen er ansvarlig for at udfærdige et skema, som er særligt tilrettelagt til den enkelte elev ud fra de overordnede mål, der skal arbejdes med i løbet af de tre år. Skemaet skal i løbet af de tre år også indeholde de obligatoriske fag, der er i STU’en på VUK.

Indhold og organisering

STU-forløbet starter med et afklaringsforløb, der varer op til 12 uger. Afklaringsforløbet skal bruges til at afdække ønsker og muligheder for uddannelsen og efterfølgende sammensættes et undervisningsforløb, der understøtter elevens kompetencer og udfordringer.

Det er obligatorisk, at eleven skal have fag, som er beskæftigelsesrettede såvel som uddannelsesrettede i løbet af de tre år.

I de beskæftigelsesrettede fag trænes det at gå på arbejde samtidigt med, at elevens arbejdsmæssige kompetencer afdækkes. Nogle af fagene foregår internt i de forskellige værksteder, der er på VUK, og på andre tider vil eleven skulle ud i eksterne praktikker.
I de uddannelsesrettede fag tilbydes undervisning i matematik og dansk fra 0.-10. klasse. Ønsker om andre fag kan muligvis imødekommes.

Der tilbydes desuden enkeltfagsundervisning på FVU/AVU- og HF-niveau i samarbejde med blandt andre HF&VUC Nord og Nørresundby Gymnasium.

Fagoversigt

Obligatoriske fag og aktiviteter

  • Samtaler med kontaktperson
  • Seksualundervisning
  • Motion (holdidræt, fitness, gåture)
  • ADL (Almindelig Daglig Livsførelse)

Uddannelsesrettede fag

  • UV (matematik, engelsk, dansk, samfundsfag, biologi, historie)
  • Enkeltfag ved ekstern aktør (studiestøtte)
  • Kurser (for eksempel hygiejnecertifikat)

Beskæftigelsesrettede fag

  • Uddannelse & beskæftigelse (obligatorisk)
  • Praktik i ekstern virksomhed (obligatorisk)
  • Arbejdstræning internt på VUK (for eksempel kantine eller ved teknisk serviceleder)
  • Støtte til teori til kørekort
  • Pedelhold

Valgfag

  • Friluftsliv (sæson)
  • Musik
  • Værksted
  • Kreativ

Kontakt

VUK - Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation

Studievej 5 9400 Nørresundby

Ring til os

99 82 52 52

Skriv til os

VUK - Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation

Studievej 5
9400 Nørresundby

Telefon: 99 82 52 52
vuk-aalborg@aalborg.dk

Åbningstider

Mandag: 7.00-15.00
Tirsdag: 7.00-15.00
Onsdag: 7.00-15.00
Torsdag: 7.00-15.00
Fredag: 7.00-14.00