Sådan arbejder vi med LAB
Alle kan noget! Det er vores grundlæggende menneskesyn, og det al undervisning på VUK er baseret på.
Samarbejde
Vi betragter vores elever som unge voksne. LAB på VUK er et forløb, hvor du som ungt menneske har mulighed for at være her i et slags afklaringsforløb. Vi bliver i fællesskab klogere på dine potentialer, afdækker muligheder og hjælper til at navigere i eksempelvis diagnoser. Det vil også sige, at det er dig, vi primært samarbejder med, men vi vægter naturligvis også samarbejdet med forældre, bosteder, værger og andre meget højt.
Samarbejde
Vi betragter vores elever som unge voksne. LAB på VUK er et forløb, hvor du som ungt menneske har mulighed for at være her i et slags afklaringsforløb. Vi bliver i fællesskab klogere på dine potentialer, afdækker muligheder og hjælper til at navigere i eksempelvis diagnoser. Det vil også sige, at det er dig, vi primært samarbejder med, men vi vægter naturligvis også samarbejdet med forældre, bosteder, værger og andre meget højt.
Anerkendelse
Vi arbejder anerkendende og ressourcefokuseret på, at eleverne udvikler sig hen imod et så selvstændigt og aktivt voksenliv som muligt. Der er i undervisningen en sammenhæng mellem
- begribelighed (hvorfor)
- håndterbarhed (hvordan)
- meningsfuldhed (hvad skal det føre til).
Disse elementer udgør hjørnestenene i det pædagogiske arbejde og i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Anerkendelse
Vi arbejder anerkendende og ressourcefokuseret på, at eleverne udvikler sig hen imod et så selvstændigt og aktivt voksenliv som muligt. Der er i undervisningen en sammenhæng mellem
- begribelighed (hvorfor)
- håndterbarhed (hvordan)
- meningsfuldhed (hvad skal det føre til).
Disse elementer udgør hjørnestenene i det pædagogiske arbejde og i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Forudsætninger
Vi arbejder med udgangspunkt i dig og dine forudsætninger for læring. Vi vægter relationsarbejdet meget højt, da tillid, kontakt og relation er vigtige forudsætninger for at påbegynde og modtage læring.
Forudsætninger
Vi arbejder med udgangspunkt i dig og dine forudsætninger for læring. Vi vægter relationsarbejdet meget højt, da tillid, kontakt og relation er vigtige forudsætninger for at påbegynde og modtage læring.
Fællesskab
Vi arbejder med fællesskabet som metode gennem en bred vifte af aktiviteter på tværs af VUK’s grupper.
Fællesskabet giver øget trivsel, selvværd og selvtillid og gode muligheder for at knytte venskaber.
Fællesskab
Vi arbejder med fællesskabet som metode gennem en bred vifte af aktiviteter på tværs af VUK’s grupper.
Fællesskabet giver øget trivsel, selvværd og selvtillid og gode muligheder for at knytte venskaber.
Struktur
I dagligdagen arbejder vi struktureret, så det altid er tydeligt for dig, hvad der skal ske. Dette giver dig en hverdag med forudsigelighed, genkendelighed og tryghed, hvilket skaber de bedste muligheder for trivsel og udvikling.
Struktur
I dagligdagen arbejder vi struktureret, så det altid er tydeligt for dig, hvad der skal ske. Dette giver dig en hverdag med forudsigelighed, genkendelighed og tryghed, hvilket skaber de bedste muligheder for trivsel og udvikling.
Uddannelse
Du har gode muligheder for at forbedre dine faglige kompetencer. Vi udbyder FVU-undervisning i dansk og matematik, og derudover har vi et samarbejde med VUC&HF Nordjylland, hvor der er mulighed for at tage afgangsprøve i et eller flere fag, og dermed blive klargjort til yderligere uddannelse på FGU, EUD, HF eller lignende.
Vi har undervisere med særlig faglig viden om alternative kommunikationsformer, generelle indlæringsvanskeligheder og dysleksi, og alt personale har stort kendskab til de fremherskende diagnoser samt stor erfaring med specialpædagogisk tilgang generelt.
Uddannelse
Du har gode muligheder for at forbedre dine faglige kompetencer. Vi udbyder FVU-undervisning i dansk og matematik, og derudover har vi et samarbejde med VUC&HF Nordjylland, hvor der er mulighed for at tage afgangsprøve i et eller flere fag, og dermed blive klargjort til yderligere uddannelse på FGU, EUD, HF eller lignende.
Vi har undervisere med særlig faglig viden om alternative kommunikationsformer, generelle indlæringsvanskeligheder og dysleksi, og alt personale har stort kendskab til de fremherskende diagnoser samt stor erfaring med specialpædagogisk tilgang generelt.
Praktik
En del af dit forløb kan bestå af praktik, der tager udgangspunkt i dine ønsker og interesser.
Vi formidler både interne praktikker og eksterne virksomhedspraktikker. I de interne praktikker får du erfaringer med forskellige arbejdsområder i kendte omgivelser og trygge rammer på VUK.
Hvis du vil vide mere
I de interne praktikker får du erfaringer med forskellige arbejdsområder i kendte omgivelser og trygge rammer på VUK.
I de eksterne virksomhedspraktikker samarbejder vi med lokale virksomheder, forretninger og kommunale tilbud. Her afprøves dine erhvervsevner, og du får erfaring med arbejdsmarkedet.
Praktikvejlederen fra VUK følger din praktik tæt.
Praktikvejlederen vil sammen med dig forberede praktikken, og vejlederen vil komme på besøg på praktikstedet.
Du kan få støtte og hjælp, hvis der er noget, der er svært. Vi tilbyder også, i begrænset omfang, at følge dig til og fra praktikstedet, så du får mest muligt ud af praktikken.
Alle praktikker afsluttes med en samtale med praktikstedet om dine arbejdsopgaver og hvordan du har klaret dem.
Praktikvejlederen laver herefter en evaluering og en beskrivelse af dit udbytte af praktikken
Kontakt
VUK - Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation
Studievej 5 9400 NørresundbyRing til os
99 82 52 52Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.